دی, 1398 بدون نظر مقالات کوپلر

کوپلینگ و فورجینگ میلگرد

یک سازه تحت تاثیر مجموعه ای از نیروهای مختلف در شرایط گوناگون قرار می گیرد . این نیروهای وارده بر اساس طراحی سازه مورد نشر سطوح مختلفی از نیروهای کششی را به میلگرد های موجود در یک سازه بتن مسلح و یا بخش های بتنی یک سازه کلی وارد می اورند . با عنایت به این مهم اتصال میلگرد ها در یک سازه بتن مسلح و یا بخش های بتنی یک سازه کلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند .

استفاده از وصله های مكانیكی در آیین نامه ها و استانداردهای بین المللی مانند ACI-318 و همچنین در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان توصیه گردیده است. با توجه به وجود مشكلات عدیده ی اجرایی در سازه های بتنی سنگین به دلیل استفاده از میلگردهای قطور، به كارگرفتن وصله های مكانیكی راه گشا بوده و علاوه بر ایجاد وصله مطمئن، سایر مشكلات جانبی مرتبط با تراكم آرماتور در سازه های بتنی را نیز برطرف می نماید. علاوه بر این در هر سازه بتنی در حدود 15% آرماتور مصرفی به صورت وصله پوششی در بتن باقی می ماند. با استفاده از اتصالات مكانیكی نه تنها از باقی ماندن آرماتور به صورت مهار پوششی آرماتور جلوگیری می گردد، بلكه ضایعات آرماتور نیز به حداقل كاهش می یابد.

 

وصله مکانیکی (Mechanical Splice) یک قطعه مکانیکی  برای ایجاد اتصال بین دو میلگرد است که این امکان را برای آماتور فراهم میکند که در ناحیه ی اتصال نیز رفتاری مانند میلگرد یکپارچه داشته باشد. سهولت استفاده، قابلیت اطمینان، تمامیت ساختاری، و حداقل ازدحام میلگرد مزایای استفاده از  سیستم اتصال مکانیکی هستند.سیستم وصله مکانیکی نیازهای مخاطبین خود را تحت کشش، فشرده سازی و بارگذاری های چرخه ای را برطرف می‌کند. اتصال مکانیکی بهینه‌ترین نوع ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اتصال میلگرد
است و تمامی ضوابط و مقررات آیین نامه های ملی و بین المللی را ارضا می‌نماید.

 

 

جوش سر به سر یا فورجینگ  از روش های جوشکاری با گاز اکسی استیلن میباشد که در آن دو سر میلگرد جهت اتصال در وضعیت دمایی پایین تر از دمای ذوب قرار گرفته و توسط فشار وارده درهم ادغام میشوند. در این روش حرارت حاصله جهت رسیدن به این دما ناشی از سوختن گاز اکسیژن و استیلن در مشعلی است که چند خروجی شعله جهت یکنواخت کردن حرارت در کلیه سطوح مقطع گرد میلگرد حاصل می شود . این روش از روش های جوشکاری ذوبی کامل به حساب نمی اید بلکه نوعی روش جوشکاری فاز جامد می باشد که عمل اتصال را بدون ذوب کردن کامل فلز پایه انجام می دهد .

 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *