شهریور, 1398 بدون نظر کوپلر

وصله مکانیکی ( کوپلر ) در مقایسه با وصله پوششی دارای مزیتهای فنی و اقتصادی متعددی میباشد که از آنجمله میتوان به موارد ذیل اشاره کرد

با توجه به آنکه وصله مکانیکی مانند وصله پوششی به مشخصات بتن و میزان و چگونگی بارهای اعمالی بستگی ندارد، به همین دلیل روش مطمئنتر هتند و همچنین ضریب اطمینان بالایی داردند

وصله مکانیکی باعث انسجام بیشتری در سازههای بتنی میگردد. وصله مکانیکی مقاومت و سختی لازم را در مقابل نیروهای استاتیکی مانند بارهای زنده و مرده و همچنین دینامیکی مانند زلزله و حرکت اتومبیل و قطار بر روی پل را دارا میباشد.

آیین نامه های ساختمانی بر خلاف وصله پوششی که در مکانهای خاص میتوان از آنها استفاده نمود و حداکثر مقاومت لازم برای وصله پوششیFyمیباشد، دو نوع وصله مکانیکی تعریف کرده است. وصله نوع یک که همان وصله استاندارد میباشد باید بتواند مقاومتی برابر 1221Fyیعنی 21درصد بیشتر از وصله پوششی را تحمل نماید و از این وصله میتوان در همان محلهایی استفاده کرد که از وصله پوششی میتوان استفاده نمود. وصله نوع دو که همان نوع لرزهای است باید بتواند مقاومتی برابر Fu یعنی مقاومت نهایی میلگردها را تحمل نماید و از آن میتوان در تمامی نقاط سازه حتی مفاصل پلاستیک استفاده نمود.

وصله های مکانیکی باعث آرایش منظم و فاصله بیشتر میان آرماتورها در ناحیه وصله و درنتیجه ایجاد فضای مناسب برای بتن ریزی مطلوب و متراکم سازی آن میگردد.

استفاده از آرماتورهای با سایز کوچک منجر به افزایش ابعاد ستونها میگردد تا بتوان تعداد لازم آرماتورها را استفاده نمود در حالی که با استفاده از وصله مکانیکی میتوان از میلگردهای قطور تر استفاده

نمود و این امر هم موجب کوچک شدن ابعاد ستونها میشود و هم صرفه اقتصادی وصله مکانیکی را بیشتر میکند.

با استفاده از وصله مکانیکی نیازی به انجام محاسبات خسته کننده طول وصله پوششی و همچنین دتایل کردن آنها نیست.

با استفاده از وصله مکانیکی دیگر نیازی به گذاشتن میلگرد انتظار نیست که باعث کاهش هزینههای نیروی انسانی، قالب بندی و خطرات ناشی از وجود آنها است، میگردد.

با استفاده از وصلهمکانیکی میتوان از حداکثر نسبت فولاد به سطح مقطع حتی در مکانهای وصله میلگرد استفاده نمود که این امر باعث کاهش ابعاد ستونها میگردد.

استفاده از وصله مکانیکی موجب به حداقل رسیدن ضایعات آرماتور و همچنین اجتناب از طراحی Overdesignمیگرد

دانلود مقاله : مزایای رزوه و کوپلر نسبت به اورلپ

 

آرمان سازه پدیده ,کوپلر , خرید کوپلر , کوپلر استاندارد , فروش کوپلر , تولید کوپلر

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *