دی, 1398 بدون نظر مقالات کوپلر

صنعت ساخت و ساز

صنعت ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی بخش اعظمی از بودجه کشور را به خود اختصاص داده است. به علت  محدود بودن معادن و منابع فولاد لازم است  از تمام راههای موجود برای استفاده درست و مفید از معادن محدود فولاد استفاده کرد. یکی از راهها  ، ساخت به صورت اسکلت بتنی است.حال به بررسی معایب این نوع سازه بتنی میپردازم:

 

معایب سازه بتنی

در اسکلت‌های بتنی مصرف فولاد کمتر از اسکلت فولادی است و درنتیجه  هزینه ساخت سازه بسیار ارزان‌تر است. از سوی دیگر ساخت به روش بتنی معایبی با وجود هزینه کمتر معایبی نسبت به اسکلت فلزی دارد که سازندگان را به ساخت با اسکلت فولادی ترقیب می‌کند. از عمده‌ترین این معایب می‌توان به سرعت کم اجرا به علت طی کردن مراحل زیادی  مث (مانند آرماتوربندی، قالب بندی، بتن ریزی و بازکردن قالب ها )ااشاره کرد. از طرف دیگر ابعاد ستون ها در سازه بتنی بزرگتر از اجرای سازه با اسکلت فولادی است، و این امر موجب بروز ایراداتی از جنبه معماری در سازه می شود. حال اگر این مشکلات به نحوی قابل حل باشد، بهترین روش برای ساخت اسکلت بتنی می‌باشد.

 

 

راه حل چیست؟

وصله مکانیکی

همانطور که ذکر شد عمده ترین مشکل  سازه‌های بتنی، سرعت پایین اجرای ساختمان بتنی و ابعاد ستون‌ها ست. یکی از ابزارهایی که با استفاده از آن هر دو مشکل به طور هم‌زمان حل می‌شود، وصله مکانیکی یا کوپلر است که در عامه به آن کوپلینگ هم گفته می شود. طبق بند 20-5-2-2 آیین‌نامه ACI 318 در صورت استفاده از وصله‌مکانیکی مساحت آرماتور می‌تواند به جای 3 درصد مساحت مقطع، 5/4 درصد آن را تشکیل دهد. به عنوان مثال اگر در طراحی یک ستون ابعاد ستون 100 سانتی‌متر در 100 سانتی‌متر محاسبه شود، با در نظر گرفتن وصله مکانیکی در طراحی ابعاد به 80 سانتی‌متر کاهش پیده می‌کند. به عبارت دیگر در طراحی با در نظر گرفتن کوپلر ابعاد ستون‌ها 20 درصد و مساحت آنها 36 درصد کاهش پیدا می‌کند.

کوپلر چگونه به ساخت سازه بتنی کمک می کند؟

با استفاده  از کوپلر در مرحله آرماتوربندی سرعت اجرا بسیار افزایش پیدا می‌کند. از آنجا که با استفاده از وصله مکانیکی شبکه آرماتور از بتن مستقل می‌باشد مراحل قالب بندی و آرماتوربندی بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. کوپلر این اجازه را نیز به مجری می‌دهد تا مقاطع تیر و ستون را به صورت پیش‌ساخته در کارگاه ساخته و به صورت درجا در محل پروژه بتن‌ریزی کند. در این روش مراحل رزوه‌ زنی و بستن شبکه‌ آرماتور تیر و ستون به وسیله دستگاههای CNC در کارگاه دقیقا مطابق با نقشه اجرایی سازه ساخته شده و به محل پروژه حمل می‌شود. در محل این مقاطع به وسیله جرثقیل در محل خود قرار می‌گیرد و به وسیله وصله مکانیکی به هم بسته شده و بتن ریزی به سرعت انجام می‌شود. در این روش مدت زمان مورد نیاز برای آرماتوربندی تقریبا حذف می‌شود. خوشبختانه زیرساحت های این روش که به سازه بتنی پیش ساخته معروف است، اخیرا در کشور توسط صنایع ساختمان سپهر فراهم شده است که می‌تواند تحول عظیمی در صنعت ساختمان کشور ایجاد نماید.

 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *